طرز تهیه نان گرده کردستان: سفری به طعم و عطر اصیل

به گزارش مجله سرگرمی، نان گرده، نان سنتی و خوشمزه ای از خطه کردستان است که با عطر و طعم دلنشین خود، سفره های ایرانی را زینت می دهد. این نان با ظاهری گرد و پف کرده، بافتی نرم و طعمی فوق العاده دارد و می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل یا در کنار غذاهای دیگر سرو شود.

طرز تهیه نان گرده کردستان: سفری به طعم و عطر اصیل

برای مطالعه بیشتر با hoseinjaguar.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

در این مطلب، به طرز تهیه نان گرده کردستان می پردازیم و در این مسیر، با خواص بی نظیر مواد اولیه آن نیز آشنا خواهیم شد.

مواد لازم:

  • آرد سبوس دار، 3 لیوان دسته دارفرانسوی
  • پودر خمیر مایه 1 ق چ (8 گرم)
  • شکر، 1/4 تا 1/2 لیوان
  • شیر، 1/2 لیوان
  • آب، 1/2 لیوان
  • تخم مرغ، 1 عدد درشت و یا دو عدد کوچک
  • روغن جامد، 1/4 لیوان
  • زرچوبه 1/2 ق غ، سبزی خشک معطر یا شنبلیله 1/2 ق غ

طرزتهیه:

1/2 آب ولرم را با یک قاشق شکرمخلوط و پود خمیر مایه رو بپاشین روش، درش را ببندید و بذارین داخل کابینت به مدت 10 دقیقه تاعمل بیاد.

درظرفی تخم مرغ (یک زرده روبرای رمال گذاشتم) یک تخم مرغ کامل و یک سفیده را داخل کاسه باشکر و شیر ولرم مخلوط کنین، سپس زردچوبه وسبزی خشک را اضافه و مخلوط کنین، خمیرمایه عمل آمده را هم اضافه و مخلوط کنین.

2/5 لیوان آردر و با خیال راحت اضافه و مخلوط کنین، روغن را هم اضافه کنین، حالا مابقی آرد را با احتیاط اضافه کنین و خمیر را حسابی ورز بدین، خمیر باید کمی چسبناک باشه، وگر نه نونتون سفت میشه، خمیر را داخل کاسه چرب شده بذارین و روشو بپوشونین و بذارین تو محیط تاعمل بیاد، من 3 ساعت استراحت دادم، میتونین خمیر شب درست کنین و بذارین یخچال، صبح یک ساعت بذارین تومحیط و بعد چانه کنین و نان را درست کنین.

بعداز سه ساعت استراحتی که به خمیر دادم، خمیر به 5 چانه 150 گرمی تقسیم کردم وچانه کردم، دوباره نیم ساعت استراحت دادم، تو این مدت فر را روشن کنین، فر گازی دمای 180 و فر برقی 170 درجه.

نان گرده، منبعی سرشار از سلامتی

نان گرده کردستان، علاوه بر طعم و عطر بی نظیر، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به برخی از مهمترین خواص مواد اولیه این نان اشاره می کنیم:

آرد: آرد گندم، ماده اصلی نان گرده، منبع غنی از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. کربوهیدرات موجود در آرد، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند و فیبر آن به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین، آرد گندم سرشار از ویتامین های گروه B، آهن، منیزیم و فسفر است که برای سلامت پوست، مو، سیستم عصبی و عضلات ضروری هستند.

شکر: شکر، یکی دیگر از مواد اولیه نان گرده، منبع انرژی برای بدن است. البته، مصرف بیش از حد شکر می تواند مضر باشد، به همین دلیل، در این نان از مقدار متناسبی شکر استفاده می شود.

شیر: شیر، ماده ای مغذی و سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین D و سایر مواد مغذی است. کلسیم موجود در شیر برای سلامت استخوان ها و دندان ها ضروری است و پروتئین آن به ساخت و ترمیم بافت های بدن کمک می کند. همچنین، ویتامین D موجود در شیر به جذب کلسیم توسط بدن کمک می کند.

آب: آب، ماده حیاتی برای بدن است و نقش های مهمی در بدن ایفا می کند. آب به تنظیم دمای بدن، دفع سموم، هضم غذا و انتقال مواد مغذی به سلول ها کمک می کند.

تخم مرغ: تخم مرغ، منبع کاملی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. پروتئین موجود در تخم مرغ به ساخت و ترمیم بافت های بدن کمک می کند و ویتامین های آن برای سلامت پوست، مو، چشم و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

روغن جامد: روغن جامد، منبعی از چربی است که به نرم شدن نان و افزایش طعم آن کمک می کند. البته، لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد چربی اشباع موجود در روغن جامد می تواند مضر باشد، به همین دلیل، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

زردچوبه: زردچوبه، ادویه ای معطر و پرخاصیت است که به نان گرده طعم و رنگ منحصر به فردی می دهد. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

نمک: نمک، ماده ای ضروری برای بدن است که به تنظیم تعادل الکترولیت ها، عملکرد عضلات و اعصاب و حفظ فشار خون کمک می کند.

پودر خمیر مایه: پودر خمیر مایه، ماده ای ضروری برای پخت نان است که به عمل آمدن خمیر و پف کردن نان کمک می کند.

شنبلیله خشک شده: شنبلیله، گیاهی معطر و پرخاصیت است که به نان گرده طعم و عطر منحصر به فردی می دهد. شنبلیله دارای خواص ضد نفخ، ضد اسپاسم و ضد التهابی است و به هضم غذا کمک می کند.

سخن پایانی

نان گرده کردستان، نانی خوشمزه، مغذی و پرخاصیت است که می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل یا در کنار غذاهای دیگر سرو شود. با پخت این نان در خانه، می توانید از طعم و عطر اصیل آن لذت ببرید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

انتشار: 19 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 105888

به "طرز تهیه نان گرده کردستان: سفری به طعم و عطر اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان گرده کردستان: سفری به طعم و عطر اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید