شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، شاید تا چند سال پیش هیچکس حتی فکرش را نمیکرد که دانشگاه های کشور ترکیه همچون دانشگاه های برتر کانادا ، آلمان و سایر کشورهای پیشرفته جهان، به مقصدی جذاب برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی و متقاضیان تحصیل در ترکیه تبدیل گردد اما امروزه با توجه به مزایای بی شماری نظیر هزینه های پایین تحصیل و زندگی، عدم احتیاج به دریافت ویزا، نزدیکی فاصله به کشورمان ایران، اعتبار بالای مدارک تحصیلی و امکان انجام کار دانشجویی و دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل در ترکیه به یکی از گزینه های جذاب دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج بدل شده است.

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان ایرانی

علاوه بر موارد ذکر شده، امکان اخذ اقامت پس از تحصیل در ترکیه و رویارویی با فرصت های کاری بین المللی در کنار نزدیکی فرهنگی با شهروندان ترکیه، بیش از پیش متقاضیان ایرانی را ترغیب به ادامه تحصیل در ترکیه می کند.

پیش از این در مطالب راهنمای هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه و شرایط کار حین تحصیل در ترکیه به جوانب مختلف ادامه تحصیل، کار و زندگی در این کشور پرداختیم، اما اینبار قصد داریم تا در ادامه مطلب به یکی از مهم ترین مباحث مهم و مورد توجه متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در ترکیه، یعنی بورسیه تحصیلی ترکیه بپردازیم:

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بنابر اطلاعات وبسایت رسمی turkiyeburslari ، کشور ترکیه در حال حاضر برای سالهای تحصیلی آینده، درخواست بورسیه تحصیلی دولتی ترکیه را از جانب دانشجویان بین المللی مورد پذیرش قرار می دهد.

با توجه به هزینه های مناسب تحصیل و زندگی در کشور ترکیه، امکان اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور، مشوق و محرک مضاعفی برای جذب دانشجویان بیشتر از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در ترکیه محسوب می گردد.

اما از آنجایی که بورسیه تحصیلی ترکیه به عنوان یاری هزینه دولتی برای ادامه تحصیل رایگان در این کشور تلقی می گردد، رقابت بر سر دریافت آن در میان دانشجویان بین المللی بسیار بالا بوده و احتیاجمند احراز شرایطی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

  • بورسیه تحصیلی ترکیه به تمامی متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور از سراسر جهان اختصاص می یابد
  • کاندیدهای متقاضی دریافت یاری هزینه تحصیلی ترکیه احتیاجمند داشتن مدارک زبان معتبر و بین المللی نظیر تافل، آیلتس و یا مدرک زبان ترکی تومر هستند.
  • اکثر بورسیه های تحصیلی ترکیه احتیاجمند داشتن نمرات پذیرش آزمون های بین المللی نظیر GRE، GMAT، SAT است. از این رو متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه باید پیش از اقدام، به وسیله وبسایت ترکیه بورسلاری مدارک مورد احتیاج بین المللی بورسیه مذکور را چک نمایند.
  • متقاضیان واجد شرایط مقطع کارشناسی که از مدارک بین المللی همچون SAT و یا GCSE به جای نمرات آزمون ملی ترکیه (کنکور) برخوردار هستند، احتیاجمند ارائه ریز نمرات و مدارک مقاطع پیش دانشگاهی و متوسطه خود به دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر در ترکیه هستند.
  • تمامی متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه که از مدرک معتبر زبان ترکی با سطح C1 برخوردار نباشند، باید پیش از درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور، علاوه بر ارائه مدارک و رزومه تحصیلی مورد احتیاج، دوره یکساله زبان ترکی را گذرانده و پس از دریافت مدرک زبان تومر سطح C1، برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام نمایند.
  • متقاضیان تمامی کشورهای جهان که شامل فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاه، متقاضیان در حال تحصیل که تا خاتمه سال تحصیلی فارغ التحصیل می شوند و همچنین محققان و اعضای علمی دانشگاه می گردد، امکان درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه را خواهند داشت.
  • متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی میبایست دارای گپ تحصیلی پایینی بوده و زیر 21 سال سن داشته و یا (پیش از ژانویه 1997 متولد نشده باشند).
  • متقاضیان دریافت یاری هزینه تحصیلی ترکیه در مقطع ارشد میبایست دارای گپ تحصیلی پایینی بوده و زیر 30 سال سن داشته و یا (پیش از ژانویه 1988 متولد نشده) باشند.
  • متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا میبایست زیر 35 سال (پیش از ژانویه 1983 متولد نشده) باشند.
  • محققان متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه نیز باید پیش از ژانویه 1973 متولد نشده باشند.
  • افرادی که از قبل مشغول به ادامه تحصیل در ترکیه هستند، عموما واجد شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه محسوب نمی شوند.
  • افراد دارای اقامت و حقوق شهروندی ترکیه واجد شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه محسوب نمی شوند.
  • در حدود 70 درصد از حداکثر نمرات قابل کسب در رزومه تحصیلی پیشین دانشجو، برای متقاضیان درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی مورد احتیاج است.
  • در حدود 75 درصد از حداکثر نمرات قابل کسب در رزومه تحصیلی پیشین دانشجو، برای متقاضیان درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع ارشد و دکترا مورد احتیاج است.
  • در حدود 90 درصد از حداکثر نمرات قابل کسب در رزومه تحصیلی پیشین دانشجو، برای متقاضیان درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه رشته های پزشکی مورد احتیاج است.

نکته: تمامی متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه، حتی آن دسته از افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه را دارند، در صورت نداشتن مهارت کافی زبان ترکی، ملزم به گذراندن آزمون تومر و دریافت مدرک زبان ترکی هستند.

دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران با خدماتی همچون ارزیابی تحصیلی هوشمند و مشاوره تخصصی رایگان، همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با ادامه تحصیل در ترکیه بوده و بهترین گزینه ها را پیش روی تان قرار می دهد.

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه

همچون سایر یاری هزینه های تحصیلی در سایر کشورهای جهان نظیر بورسیه تحصیلی کانادا ، بورسیه تحصیلی ترکیه نیز از مزایای بسیاری برای دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه برخوردار است که در ادامه به توضیح شان می پردازیم:

  • اقامتگاه رایگان: یکی از بهترین گزینه های بورسیه تحصیلی ترکیه ارائه خوابگاه دانشجویی رایگان به دانشجویان واجد شرایط بین المللی است. تمامی دانشجویان دارنده بورسیه تحصیلی ترکیه می توانند از خدمات اقامتگاه های درون دانشگاه به صورت رایگان استفاده نمایند و یا در صورت تمایل با هزینه شخصی نسبت به اجاره خانه و یا آپارتمان در خارج از محوطه دانشگاه اقدام نمایند.
  • عدم احتیاج به پرداخت شهریه: دانشجویان دارنده یاری هزینه تحصیلی ترکیه می توانند بدون دغدغه و نگرانی فراهم نمودن شهریه دانشگاه، با تمام قوا به ادامه تحصیل در ترکیه بپردازند.
  • هزینه خدمات درمانی: عموما دانشجویان بین المللی برای استفاده از خدمات درمانی در اقصی نقاط جهان با هزینه های فراوانی روبرو خواهند شد. اما خوشبختانه تمامی هزینه های درمانی دانشجویان دارنده بورسیه تحصیلی ترکیه توسط بیمه سلامت دولت ترکیه پوشش داده می گردد.
  • هزینه های سفر: یاری هزینه تحصیلی ترکیه هزینه های سفر دانشجو را نیز پوشش می دهد. این بدین معنی است که دو بلیط در حین تحصیل متقاضی در ترکیه به وی تعلق می گیرد. یکی برای آمدن دانشجو به کشور ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور و دیگری برای زمان فارغ التحصیلی دانشجو و عزیمت به وطن، به صورت رایگان به دانشجوی بین المللی دارنده یاری هزینه تحصیلی ترکیه اختصاص می یابد.

البته چنانچه دانشجو با هزینه شخصی بلیط های مذکور را خریداری کند، هزینه های آن متعاقبا از طرف دولت ترکیه به حساب وی واریز خواهد شد.

  • دوره آماده سازی زبان ترکی: متقاضیان واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه از دوره یکساله و رایگان زبان ترکی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور برخوردار می گردند.
  • ارائه حقوق ماهانه : بنابر قوانین دولت ترکیه دانشجویان واجد شرایط دریافت یاری هزینه تحصیلی این کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، علاوه بر رایگان بودن دوره شامل دریافت حقوق می شوند که به توضیح زیر است:
  • 700 لیر ماهانه برای دانشجویان مقطع کارشناسی
  • 950 لیر ماهانه برای دانشجویان مقطع ارشد
  • 1400 لیر ماهانه برای دانشجویان مقطه دکترا
  • 3000 لیر ماهانه برای محققان و پژوهشگران واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

بنابر اطلاعات وبسایت دولتی turkiyeburslari قریب به 438 نوع بورسیه تحصیلی ترکیه برای متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور در دسترس بوده و هر یک دارای شرایط، قوانین و مزایای خاص خود است.

یاری هزینه های تحصیل در ترکیه شامل انواع تمام وقت در مقاطع کارشناسی، ارشد، دکترا ، بورسیه پاره وقت یکساله برای افراد در حال تحصیل در ترکیه با هزینه شخصی که عملکر تحصیلی درخشانی داشته اند، بورسیه تحقیقاتی 3 تا 12 ماهه، بورسیه طرح های مشارکتی و مواردی از این قبیل می گردد.

عموما دانشگاه های شهرهای بزرگ کشور ترکیه نظیر آنکارا، استانبول و ازمیر شرایط دشوارتری بر سر راه متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می گذارند و بنابر تجربه کارشناسان پذیرش تحصیلی، درخواست یاری هزینه تحصیلی ترکیه از دانشگاه های شهرهای کوچک این کشور، شانس پذیرش بیشتری را برای متقاضی دریافت آن به همراه دارد.

اغلب شرط نمره و معدل بالا در میزان پیروزیت دریافت بورسیه های تحصیلی ترکیه در شهرهای بزرگ این کشور تاثیر فراوانی داشته و معیار سنجش و ارزیابی اولیه دانشجو قلمداد می گردد؛ البته بد نیست بدانید که ریز نمرات دروس اصلی نظیر شیمی، ریاضی و زیست در کنار فاکتورهای متعدد مرتبط دیگر در تصمیم گیری دپارتمان پذیرش متقاضیان بورسیه تحصیلی ترکیه موضوعی مهم و تاثیرگذار است.

به طور کل می توان گفت که شانس دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در شهرهای کوچک ترکیه و رشته انسانی بیشتر بوده و در رشته هایی نظیر پزشکی و دانشگاه های معروف شهرهای بزرگ ترکیه به دلیل رقابت بالا در میان متقاضیان، شانس دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه به مراتب کمتر است.

بورسیه تحصیلی ترکیه دارای انواع مختلفی نظیر بورسیه تحصیلی دولتی، بورسیه دانشگاهی، بورسیه تحصیلی TÜBİTAK دانشجویان المپیادی است و متقاضیان درخواست بورسیه تحصیلی باید با توجه به رزومه تحصیلی فردی و شرایط مورد احتیاج دپارتمان پذیرش دانشگاه های کشور ترکیه، نسبت به درخواست یاری هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل در این کشور درخواست دهند.

تیم مجرب پذیرش تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران با اطلاع از جدیدترین شرایط و قوانین ادامه تحصیل و کار دانشجویی در ترکیه، با خدماتی همچون دریافت پذیرش تحصیلی و کارت اقامت دانشجویی برترین دانشگاه های ترکیه در خدمت شما عزیزان است.

مدارک لازم بورسیه تحصیلی ترکیه

متقاضیان ادامه تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه میبایست مدارکی را به منظور ارزیابی دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه به فرم درخواست خود پیوست نمایند که در ادامه به توضیح شان می پردازیم:

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقطع دیپلم تا آخرین مدارک تحصیلی و یا ترم تحصیلی کسب شده توسط دانشجو
  • کپی مدارک شناسایی و هویتی نظیر کارت ملی و پاسپورت
  • مدرک تائید قبولی در کنکور (در صورت وجود)
  • مدارک قبولی در آزمون ها و امتحانات بین المللی نظیر GMAT، GRE و غیره (در صورت وجود)
  • توصیه نامه معتبر از اساتید دانشگاه برای مقاطع ارشد و دکترا
  • انگیزه نامه و رزومه تحصیلی موجه
  • مدرک زبان ترکی تومر (در صورت وجود امتیاز محسوب می گردد)
  • دو عکس رنگی جدید 6×4
  • مدرک زبان معتبر آیلتس و تافل (در صورت وجود امتیاز محسوب می گردد)

همچنین شرط معدلی برای متقاضیان دریافت یاری هزینه تحصیلی ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور در نظر گرفته شده که به توضیح زیر است:

  • حداقل نمره 14 از 20 و یا 70 از 100 در مقطع کارشناسی
  • حداقل نمره 15 از 20 و یا 75 از 100 در مقطع ارشد
  • حداقل نمره 15 از 20 و یا 75 از 100 در مقاطع دکترا و پژوهشی

البته در بعضی موارد می توان با ارائه کارهای پژوهشی و مدارک علمی کم بودن نمره معدل را برای درخواست تحصیل در رشته مورد نظر جبران کرد. گفتنی است که برای درخواست بورسیه تحصیلی در رشته هایی نظیر پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه، حداقل معدل مورد قبول سازمان بورسیه کشور ترکیه 17 است.

پروسه درخواست و مصاحبه بورسیه تحصیلی ترکیه

بنابر اطلاعات وبسایت رسمی بورسیه تحصیلی ترکیه ، ارسال فرم درخواست، مدارک تحصیلی و ثبت نام در سامانه بورسیه تحصیلی ترکیه به صورت آنلاین بوده و زمان ضرب العجل یا همان ددلاین ارسال مدارک مورد احتیاج ، بیست و چهارم فوریه در هر سال است.

بر همین اساس فرد میبایست پس از گذراندن اقدامات اولیه بورسیه تحصیلی ترکیه، برای دریافت ایمیل مصاحبه حضوری/ تماس، نتیجه نهایی پذیرش و دریافت مدارک برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه و کارت اقامت از سوی دپارتمان بورسیه تحصیلی دولت ترکیه شکیبا باشد.

بر طبق جدیدترین گزارش سازمان بورسیه تحصیلی دولت ترکیه برنامه زمان بندی مصاحبه و تصمیمات و انتخابات نهایی متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در سال تحصیلی 2019-2020 به توضیح زیر است:

  • تاریخ آغاز دریافت درخواست: 15 ژانویه 2019
  • تاریخ خاتمه دریافت درخواست: 24 فوریه 2019
  • تاریخ ارزیابی درخواست ها: ماههای فوریه-آپریل 2019
  • زمان تماس و مصاحبه برای پروسه بورسیه تحصیلی ترکیه: ماههای آپریل و می 2019
  • زمان اعلام نتایج بورسیه تحصیلی ترکیه: جولای 2019
  • زمان تائید و موافقت سازمان با متقاضیان واجد شرایط و آغاز پروسه ویزا: ماههای جولای -آگوست 2019
  • زمان آغاز کلاسها در ترکیه: از یکم تا پانزدهم ماه سپتامبر 2019

با توجه به مراحل مختلف پروسه درخواست، ارزیابی و اعلام نتایج بورسیه تحصیلی ترکیه، فرد متقاضی ملزم به گذراندن مراحلی است که در ادامه به توضیح شان می پردازیم:

دوره ارزیابی

آن دسته از افرادی که پیروز به ارسال مدارک تحصیلی و فرم درخواست خود به سامانه بورسیه تحصیلی ترکیه شده اند، میبایست شکیبا باشند و به وسیله ایمیل خود به پیگیری الباقی امور بپردازند. بنابر برنامه ریزی مقرر سازمان مذکور، پس از تاریخ خاتمه دریافت درخواست، زمان ارزیابی درخواست ها فرا رسیده و تا خاتمه ماه آپریل این پروسه ادامه دارد.

تماس های مصاحبه

عموما به وسیله ایمیل شخصی به متقاضیان منتخب و مورد قبول سازمان بورسیه تحصیلی ترکیه اطلاع رسانی شده و جزئیات شرکت در دوره مصاحبه حضوری/آنلاین و یا در محل سفارت (بورسیه تحصیلی) متعاقبا به آنها داده می گردد.

نامزدهای دریافت یاری هزینه تحصیلی ترکیه میبایست تا خاتمه ماه آپریل منتظر بوده و با چک کردن تمامی پوشه های ایمیل از جمله اسپم فولدر حواسشان به دریافت ایمیل مهم Turkey Scholarship Interview call letter از سوی سازمان باشد. گفتنی است که اطلاعات و تاریخ زمان بندی شده مصاحبه متقاضی ضمیمه این ایمیل شده است.

اعلام نتایج

پس از خاتمه دوره زمانی مصاحبه متقاضیان دریافت یاری هزینه تحصیلی ترکیه، مسئولان دپارتمان پذیرش بورسیه تحصیلی مجددا درخواست های باقیمانده را مورد ارزیابی قرار داده و سپس هیئت علمی سازمان بورسیه تحصیلی به تصمیم گیری برای انتخاب کاندیداهای نهایی و جانمایی آنها در دانشگاه های ترکیه می پردازند.

از همین رو نتایج نهایی تصمیم گیری سازمان بورسیه تحصیلی ترکیه در ماه جولای 2019 اعلام شده و سپس افرادی که ایمیل تائید و موافقت سازمان را دریافت نموده باشند باید برای ادامه پروسه ساین شده در سامانه، تائید (confirm)، موافقت با دعوتنامه بورسیه و مراحل پذیرش اقدام نمایند.

پروسه دریافت ویزای تحصیلی

عموما دانشجویان منتخب بورسیه تحصیلی ترکیه اطلاعات و مدارک مورد احتیاج پذیرش و بورسیه را به همراه فرم ویزا به صورت آنلاین دریافت می نمایند. سپس این افراد ملزم به تکمیل همه مدارک مورد احتیاج و حضور در سفارت ترکیه برای پیگیری سایر امور نظیر ویزای دانشجویی هستند.

البته در بعضی از کشورها نظیر ایران، دانشجویان متقاضی دریافت بورسیه و ادامه تحصیل در ترکیه احتیاجی به ویزای تحصیلی نداشته و تنها کارت اقامتی در کشور ترکیه برای این افراد صادر می گردد و می توان اینطور گفت که فرد با داشتن مدارک پذیرش تحصیلی و موافقت سازمان بورسیه مجاز به سفر به ترکیه خواهد بود.

در خاتمه متقاضی میبایست با توجه به زمان آغاز کلاسها و برنامه تحصیلی در کشور ترکیه نسبت به ثبت نام در دانشگاه مذکور و حضور در کلاسها اقدام کند.

گروه شرکت های خبرنگاران با سالها تجربه در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی برترین دانشگاه های جهان آماده ارائه خدمات تخصصی تحصیلی و مشاوره رایگان به شما عزیزان است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا و مکزیک

russiaro.ir: تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: نیلگام
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29616

به "شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید