خبرنگاران ثبت 509 قطعه اشیای تاریخی خراسان شمالی در سامانه جام

به گزارش مجله سرگرمی، بجنورد- خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: 509 قطعه شی تاریخی استان سال گذشته در سامانه جامع اموال منقول تاریخی فرهنگی (جام) ثبت شده است.

خبرنگاران ثبت 509 قطعه اشیای تاریخی خراسان شمالی در سامانه جام

حبیب یزدان پناه، پنجشنبه گفت: ثبت اشیای تاریخی در سامانه جام، که پس از عکس برداری، تهیه شناسنامه و مستندسازی و نیز سایر اقدامات زیر نظر کارشناسان باستان شناسی صورت می گیرد، به منزله ثبت آن در اموال دولتی است که این امر می تواند به دست یابی به آمار دقیقی از اشیای تاریخی یاری کند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 31 مورد از آثار تاریخی استان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که شامل پنج اثر میراث طبیعی، 2 اثر میراث صنعتی، 6 اثر منقول، هشت اثر نامنقول و 10 اثر ناملموس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اضافه کرد: انجام فصل هفتم کاوشهای باستان شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان، کاوش مشترک بین المللی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، فصل اول کاوشهای باستان شناسی محوطه توی شهرستان اسفراین و تهیه هفت پرونده مربوط به معین عرصه و حریم محوطه و بناهای تاریخی استان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

یزدان پناه با اشاره به بازسازی پنج اثر شاخص استان در سال گذشته، اظهار کرد: برای بازسازی و استحکام بخشی این بناها شامل عمارت مفخم، آیینه خانه مفخم، باغ علی آباد، مجموعه سبزه میدان و رباط قلی 40 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در سال 98 مجموعا 37 هزار و 936 نفر از موزه های تاریخی استان بازدید کردند و در همین مدت شمار گردشگران بازدید کننده از شهر تاریخی بلقیس اسفراین به 72 هزار و 577 نفر رسید.

یزدان پناه، راه اندازی گذر فرهنگی خیابان غذا در مجموعه فرهنگی - تاریخی مفخم بجنورد را از دیگر طرح های مهم اجرایی اداره متبوع خود برشمرد و گفت: شرکت در همایش ها و 210 ساعت نشست تخصصی در سطح استان، آموزش های تخصصی و تور آموزشی پرسنل در استانهای تهران، قزوین و زنجان، تجهیز و راه اندازی موزه فرش و برگزاری جشنواره موسیقی اقوام کشور در خراسان شمالی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان در سال گذشته مطرح نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا و مکزیک

russiaro.ir: تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87889

به "خبرنگاران ثبت 509 قطعه اشیای تاریخی خراسان شمالی در سامانه جام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت 509 قطعه اشیای تاریخی خراسان شمالی در سامانه جام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید