تجزیه و تحلیل شرایط صنعت هواپیمایی ایران

به گزارش مجله سرگرمی، نظر به پراکندگی و وسعت جغرافیایی بعضی کشورها و محدودیت های موجود در بستر حمل و نقل زمینی، هوانوردی عمومی توانسته است با گذشت بیش از چهار دهه از شروع فعالیت های خود، فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه در جهان فراهم آورد.

تجزیه و تحلیل شرایط صنعت هواپیمایی ایران

ناشناخته بودن ابعاد مختلف صنعت هواپیمایی برای سیاست گذاران و تصمیم گیران باعث شده است که صنایع هوافضا صندلی شایسته خود را در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های کلان نداشته باشد. معین نبودن تعداد شاغلین، میزان گردش مالی سالیانه، میزان اشتغال زایی، درصد انتقال فناوری به صنایع دیگر، میزان تأثیر گذاری در امنیت و دفاع کشور در حوزه صنعت هوا فضای کشور باعث می گردد تا تصمیمات و سیاست های اتخاد شده نتواند به درستی به اجرا درآید و نتیجه مطلوب حاصل نگردد و با وقوع حوادث غیر مترقبه هر از گاهی صنایع هواپیمایی کشور با بحران های عمده ای روبرو گردد.

در حال حاضر چرخه طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری و همچنین بهره برداری از هواپیماهای رده هوانوردی عمومی در بسکمک از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان، در اختیار بخش خصوصی است. با عنایت به پتانسیل های فراوان سرمایه گذاری و زنجیره ارزش غنی بخش هوانوردی عمومی و نیز با توجه به تأمین احتیاجها و همچنین خواسته های موجود در بخش های گوناگون مالی، حمل و نقل، تفریحی قصد داریم به آنالیز شرایط کنونی صنعت هواپیمایی کشور و ارائه پیشنهاداتی برای توسعه این بخش بپردازیم.

شرایط کنونی کشور در زمینه صنایع هواپیمایی

آنالیز ها نشان می دهند که در راستای توسعه صنعت هوانوردی، محدودیت هایی از جمله زیرساخت و منابع انسانی، فضای پروازی، عدم تکنولوژی مناسب و در نهایت عدم وجود چارچوب قانونی لازم برای این حوزه وجود دارد که باعث شده نسبت استفاده از پتانسیل های موجود در بخش هوانوردی عمومی در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و همچنین کشورهای مشابه خود در جهان، رقم بسیار ناچیزی گردد .

توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه فراوری مصنوعات هوانوردی عمومی و حمایت دولت در صندلی سیاستگذاری و نظارت عالیه، از جمله عوامل مهم توسعه صنعت هوانوردی در کشور به شمار می آید.

بدون شک حوزه هوانوردی عمومی با گستره وسیع خود، دارای کاربردها و قابلیت هایی است که در دست آنالیز بوده و ارائه اطلاعات و تبیین جنبه های گوناگون صنعت هوانوردی عمومی و توجه به این حوزه پربازده در اقتصاد، امری اجتناب ناپذیر و لازم است.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی کشور در سال های بعد از انقلاب تأمین ناوگانان هواپیماهای غربی بوده است و همین امر موجب شده تا سن ناوگان هوایی ما بالا رفته و از نظر کمی و کیفی نیز جوابگوی احتیاج حمل و نقل ما نباشد. به طور کلی محیط کنونی صنعت هواپیمایی کشور با شرایط زیر روبرو است:

بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور در اختیار دولت است و اغلب مراکز مربوط به حمل و نقل هوایی اعم از سیاست گذار، قانون گذار (مقررات) و بخش بازرگانی (شرکت های هوایی)، بخش تعمیرات، منابع مالی و . . . همه و همه دولتی است و بسکمک از آنها نیز از یک بخش از دولت اداره می شوند.

ناوگان ما تقریباً قدیمی است.

حمل و نقل هوایی ما جوابگوی تقاضای بازار نیست و برای توسعه تحت فشار است و هنوز دوران رشد خود را طی نکرده است و در صورت مهیا بودن شرایط و امکانات، بیشترین رشد جهانی حمل و نقل هوایی در ایران خواهد بود و برای این کار باید برنامه ریزی کرد. در مجموع ناوگان هوایی مورد احتیاج کشور، خود بازار بزرگی را تشکیل می دهد.

هنوز در کشورهای همسایه، امکانات تعمیر و نگهداری کلیه هواپیماهای موجود منطقه راه اندازی نشده است و ظرفیت های خاص وجود دارد که این نیز فرصتی خوب تلقی می گردد.

این بستر تعمیر، نگهداری و فراوری هواپیمای ایران 140 و سایر اقدامات در این زمینه، حکایت بر این مطلب دارد که توانمندی کشور در بخش هوایی بسیار رشد کرده است به گونه ای که طبق نظر متخصصین توانمندی ایران در صنایع هوایی به حدی رسیده است که باید کار بزرگتری را در کشور شروع کرد.

اقدامات سازمان های دخیل در صنعت هواپیمایی ایران

در ایران سازمان های مختلفی دست اندر کار صنایع هواپیمایی هستند که از آن جمله می توان به وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی و سازمان گسترش اشاره کرد. البته همکاری های خوبی تا کنون در این سه بخش اجرا شده است و موفقیت هایی را نیز کسب کرده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اورهال ایرباس 300 توسط شرکت هما

تشکیل کمیته ای از نمایندگان شرکت هما، هواپیمایی کشوری و وزارت دفاع برای ایجاد مرکز تعمیرات و نگهداری هواپیما در داخل کشور.

تشکیل یک شرکت خصوصی با کمک صها و یک شرکت فرانسوی برای انجام تعمیرات و اورهال.

همچنین فراوریات گوناگونی در کشور زیر نظر وزارت صنعت و معدن و سازمان گسترش اجرا شده است که از آن جمله می توان موارد روبرو را نام برد:

گلایدر آوا 101: این گلایدر جهت باشگاه های هوانوردی و مصارف تفریحی طراحی و ساخته شده است که مطابق JAR-22 در رده خدماتی چند منظوره و از مواد مرکب با حاشیه اطمینان بالا ساخته شده است؛

هواپیمای دو نفره آوا 202: با انگیزه پاسخ به احتیاج کشور در زمینه هواپیمای سبک، برای آموزش خلبان و حمل و نقل محموله های سبک و گشت هوایی، هواپیمای دو نفره آوا 202 طبق آیین نامه JAR-VLA طراحی و ساخته شده است؛

هواپیمای سمپاش آوا 303؛

هواپیمای فجر 3: هواپیمای 4 نفره تمام کامپوزیت فجر 3 متعلق به صنعت هوایی و مواد ترکیبی فجر است که مراحل طراحی و تست و فراوری را با موفقیت به انجام رسانده است و دارای گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری است؛

شرکت هواپیماسازی درنا: فراوری هواپیمای تمام کامپوزیت درنا، ساخت هواپیمای ملخ دار، طراحی، نمونه سازی و فراوری انواع پرنده های بدون سرنشین، طراحی، نمونه سازی، فراوری، استاندارد سازی، فروش، خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری هواپیماهای سبک.

آنچه در طول زمان در کشورمان مسائل زیادی را برای کشور به وجود آورده، عدم هماهنگی بین مراکز تصمیم گیر در این بخش است که به نظر می رسد ایجاد یک نهاد تصمیم گیر و مدیریتی در این زمینه می تواند در خصوص Catch-Up و یا پر کردن خلاء حاصل از عقب ماندگی فناوری، ما را کمک نماید.

پیشنهاد الگوی کلی صنایع هواپیمایی ایران

جهت دستیابی به دانش هواپیمایی و توسعه این صنعت در کشورمان راه هایی برای ما وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

استفاده از دانش و تجربه کشورهایی نظیر برزیل که به لحاظ تاریخی و فرهنگی تشابهات بسکمک با ما دارند و در سالهای اخیر پیشرفت زیادی در صنعت هواپیمایی داشته اند؛

استفاده از توان قطعه سازی با هدف پرداخت قیمت هواپیمای خریداری شده یا انتقال فناوری؛

ساخت مشترک هواپیما و ایجاد کنسرسیوم های منطقه ای و یا با حضور کشور سازنده؛

مشارکت فعال در تعمیر و نگهداری هواپیما که حدود 2 تا 3 برابر قیمت اولیه هواپیما هزینه دارد؛

استفاده از زیرساخت های موجود جهت مونتاژ هواپیما

ورود به ساخت هواپیمای مسافربری (Civil) به وسیله تشکیلات غیر نظامی

واگذای مدیریت صنعت هواپیمایی به نهادی قدرتمند و کارا و یکپارچه، گام برداشتن در جهت خصوصی سازی این صنعت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا و مکزیک

russiaro.ir: تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67781

به "تجزیه و تحلیل شرایط صنعت هواپیمایی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجزیه و تحلیل شرایط صنعت هواپیمایی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید